خدمات تعمیر و نگهداری تاسیسات موتورخانه

 

کیفیت تاسیسات هر ساختمان، تأثیر مستقیمی بر آسایش و آرامش ساکنان آن دارد و علاوه بر این، بخش اصلی از سرمایه اولیه ساختمان را تشکیل می‌دهد. خدمات نگهداری و پشتیبانی تاسیسات ساختمان، حفظ آسایش ساکنان را تضمین می‌کند، زیرا ساختمان همواره در فصل‌های سرد گرم و در فصل‌های گرم خنک است. تأمین آب گرم و فشار مناسب آب سرد، به ساکنان امکان می‌دهد تا در هر زمان از لذت یک حمام داغ و آب فشار قوی بهره مند شوند. همچنین، استخر (اگر موجود است) همواره تمیز، سالم و شفاف خواهد بود و کاهش هزینه‌های بهره برداری، هزینه‌های آب، گاز و برق و نیز هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان، از مزایای نگهداری تاسیسات ساختمان است. این مقاله به اهمیت حفظ و بهبود کیفیت تاسیسات ساختمان به عنوان یکی از عوامل اساسی در حفظ ارزش ساختمان‌ها می‌پردازد و روش‌های مناسب برای تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان اعم از سیستم‌های تهویه، موتورخانه و غیره را بررسی می‌کند. خدمات نگهداری و پشتیبانی ما شامل ارائه خدمات پشتیبانی و بازدید منظم از تاسیسات ساختمان‌های تحت قرارداد است.

  • چه ساختمانهایی میتوانند از این خدمات استفاده کنند؟

خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان از جمله نگهداری تاسیسات استخر و سایر خدمات، برای انواع مختلف ساختمان‌ها ارائه می‌شود. این خدمات عموماً برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و حتی فضاهای عمومی مانند بیمارستان، هتل، مدرسه، مراکز خرید و غیره ارائه می‌شود. هدف اصلی سرویس و نگهداری تاسیسات ساختمان از جمله تعمیر و نگهداری چیلر و دیگر خدمات، حفظ و بهبود عملکرد تاسیسات مختلف ساختمان است. تاسیساتی که به نگهداری نیاز دارند شامل سیستم‌های تهویه، گرمایش، سرمایش، برق، آب، فاضلاب، موتورخانه استخر، آسانسور، اعلام و اطفاء حریق و سیستم‌های امنیتی می‌شود. با توجه به اهمیت ویژه تاسیسات برای هر نوع ساختمان، ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان برای تمامی انواع ساختمان‌ها ضروری و حیاتی است تا امنیت، راحتی و کارایی ساختمان‌ها تضمین شود.

خدمات تعمیر و نگهداری تاسیسات معمولا به ساختمان هایی ارایه میگردد که دارای

– چیلر (جذبی یا تراکمی)

– دیزل ژنراتور و برق اضطراری

– برج خنک کننده

– دیگ آبگرم، دیگ بخار

– پمپ های آبرسانی، پمپ های برج خنک کننده، پمپ های فن کویل

– هواساز

– استخر، سونا، جکوزی

و تجهیزاتی از این قبیل باشند. این ساختمان ها میتوانند اداری، تجاری و یا مسکونی باشند.

 

پس از عقد قرارداد، بازدیدها بصورت دوره ای بسته به نوع قرارداد توسط کارشناسان ما از موتورخانه ساختمان صورت می‌پذیرد.

 

 

آیا ساختمان های اداری نیز به تعمیر و نگهداری تاسیسات نیاز دارند؟

بله

آزمایشات نشان می دهند که کیفیت هوای داخل (IAQ) از جمله دمای مناسب و ثابت، سطح مناسب رطوبت و سطح اکسیژن کافی در محیط، دو تأثیر مستقیم دارد.

اولا، بر راندمان کارکنان اثر مثبتی دارد و

دوما، به کاهش خطاهای آنان کمک می کند.

بنابراین، کیفیت عملکرد تاسیسات ساختمان بر راندمان کارکنان و در نتیجه عملکرد کلی شرکتها تأثیرگذار است.

 

  • هزینه های خدمات نگهداری تاسیسات به چه عواملی بستگی دارد؟

این هزینه ها به چند عامل کلی بستگی دارد:

زیرساخت ساختمان:

باید توجه داشت که ساختمان‌های بزرگتر عموما نیاز به خدمات پشتیبانی و نگهداری بیشتری دارند که ممکن است منجر به افزایش هزینه‌ها شود. به عنوان مثال، در ساختمانهایی که دیزل ژنراتور و برق اضطراری ندارند، هزینه خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان کمتر خواهد بود.

تجهیزات مورد استفاده در ساختمان:

هزینه خدمات و نگهداری تاسیسات ساختمان به نوع و مدل تجهیزات مورد استفاده در آن بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه بازسازی موتورخانه نسبت به هزینه راهاندازی و تعمیرات چیلر متفاوت است.

عمر مفید ساختمان:

تاسیساتی که به تازگی نصب شده یا بازسازی و بهبود یافته‌اند، معمولا نیاز به نگهداری کمتری دارند که به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان یا هزینه نگهداری دیتاسنتر و مرکز داده در این شرایط کمتر است.

نوع فعالیت و استفاده:

نحوه و مقدار استفاده از تاسیسات ساختمان نیز بر تعداد و نوع خدمات مورد نیاز تأثیر دارد. به عنوان مثال، یک ساختمان اداری نسبت به یک ساختمان مسکونی نیاز به نگهداری فعال‌تر دارد و هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه در آن بیشتر است.

کیفیت تجهیزات موتورخانه و دیزل ژنراتور و …

پس از بازدید و کارشناسی از پروژه (رایگان)، قیمت دقیق خدمات تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان اعلام خواهد شد.

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

خدمات ما چگونه ارایه می گردد؟

تیم متخصص ما که شامل کارشناسان، مهندسین و تکنسینهاست، به طور منظم و دورهای (حداقل یک بار در هفته) از تاسیسات ساختمان بازدید میکنند. در صورت تشخیص هر گونه نقص یا مشکل، فوراً در حین بازدید آن را برطرف میکنند. علاوه بر این، تمامی خدمات نگهداری لازم برای تاسیسات از جمله گریس کاری پمپها، تعویض فیلترهای هواسازی، و خدمات دوره ای مربوط به هر فصل انجام می‌شود.

                                                                                                                                           بازدیدهای منظم از تاسیسات و موتورخانه

در صورتی که مشکلاتی خارج از برنامه بازدید هفتگی در تاسیسات بروز نماید، رفع آنها چگونه انجام می شود؟

در صورت بروز هرگونه ایراد خارج از روزهای بازدید، کارشناسان ما در مدت زمان کوتاهی به ساختمان مراجعه و نسبت به رفع مشکلات اقدام می نمایند.

 

چه اقداماتی برای نگهداری تأسیسات ساختمان باید انجام شود؟

برای نگهداری اصولی و بهبود عملکرد تاسیسات ساختمانی، می ‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. به صورت سالانه کندانسور چیلرهای تراکمی آب خنک با اسید شسته شود.
  2. کندانسور چیلرهای هوا خنک نیز به صورت سالانه شسته شود.
  3. مشعل‌های دیگ آبگرم و یا چیلرهای جذبی به صورت سالانه تنظیم شود تا مصرف گاز و تولید گازهای آلاینده کاهش یابد.
  4. لقی یا تراز بودن پمپ‌های زمینی بررسی و تنظیم گردد و آمپر مصرفی پمپ‌ها و نشتی آب پمپ نیز تست و بررسی شود.
  5. صافی‌ها تمیز شود و عملکرد شیرهای روی پمپ‌ها نیز کنترل شود تا مصرف انرژی کاهش یابد.
  6. عایق‌های موتورخانه‌ها بررسی و کنترل شود.
  7. ثبت تاریخچه تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان مانند اسیدشویی چیلر و غیره می ‌تواند در برنامه ‌ریزی بهتر برای نگهداری و خدمات تعمیر و مراقبت در آینده کمک کند.
  8. اجرای دستورالعمل ‌ها و راهنماهای تولید کننده تاسیسات در هنگام راه اندازی چیلر جذبی و سایر تأسیسات، می ‌تواند بر عمر و عملکرد بهتر آن ها تأثیرگذار باشد.

 

نگهداری تأسیسات ساختمان به چند دسته تقسیم بندی می‌شود ؟

  • تعمیر و نگهداری تأسیسات ساختمان برنامه‌ ریزی شده:  هدف از تعمیر و نگهداری ساختمان، برنامه‌ریزی منظم بازدید و بازرسیهای سالانه است. این نوع اقدامات به طور معمول شامل برنامه‌ریزی اقدامات با فواصل زمانی مشخص و مشخص‌شدن تعداد و زمان اجرای هر عملیات است.

 

  • تعمیر و نگهداری تأسیسات ساختمان پیشگیرانه: مدیر ساختمان یا صاحب آن اقداماتی را برای پیشگیری از آسیب‌های آتی و جلوگیری از خسارات هزینه‌بر به عمل می‌آورد. توافق نامه با یک تیم متخصص نگهداری تاسیسات ساختمان منعقد شده است که به طور دوره‌ای از تاسیسات موتورخانه بازدید می‌کنند و خدمات نگهداری و تعمیرات لازم را ارائه میدهند.

 

  • تعمیر و نگهداری تأسیسات ساختمان اصلاحی: در این ردهبندی، مدیر یا مالک ساختمان باید اقدامات لازم برای شناسایی بخش‌های آسیب دیده در ساختمان را انجام داده و سپس قطعات مورد نیاز را تعمیر یا تعویض کند. به عنوان مثال، اگر سیستم گرمایشی به یک مشعل جدید نیاز داشته باشد، مدیر یا مالک ساختمان باید آن را تعویض کند.

 

  • تعمیر و نگهداری تأسیسات ساختمان به صورت فعالانه: این نوع نگهداری شامل اقدامات و خدماتی است که باید انجام شود تا از خرابی و مشکلات در تأسیسات ساختمان جلوگیری شود.

 

  • تعمیر و نگهداری تأسیسات ساختمان استراتژیک: برای حفظ قابلیت اطمینان دارایی‌های فیزیکی، نیاز است تا اقدامات استراتژیکی انجام شود.

لازم به ذکر است که برخی مواقع خدمات نگهداری تأسیسات ساختمان برنامه‌ریزی شده و پیشگیرانه در یک دسته بندی قرار می‌گیرند.

 

منابع :

 

021-22082258

021-22082258

021-22082258